Autofabrikant Audi wil meer duurzame biobrandstof voor haar auto’s. Daarom heeft Audi onlangs een GFT vergister overgenomen in Werlte, Duitsland, niet ver van de Nederlandse grens. In het kader van INTERREG Groen Gas werd daar op 20 maart een bezoek gebracht door Nederlandse en Duitse experts. Biogas wordt gezuiverd waarbij methaan het elektriciteitsnet wordt ingepompt en waarbij CO2 in een katalysator bed in contact wordt gebracht met waterstof. Daar komt nog een stevige portie methaan uit, wat ook mee het elektriciteitsnet in kan.

Waar de waterstof vandaan komt? Die komt uit een elektrolyse bad dat aangezet wordt bij een stroomoverschot. Dat treedt regelmatig op bij veel zon en wind. Er wordt dan zoveel elektriciteit opgewekt dat de netbeheerder er zenuwachtig van wordt. Audi biedt dan uitkomst door van elektriciteit groen gas te maken en dit in het elektriciteitsnet te drukken. Een Power for Gas project en goed voor het afvangen van 6 MW(el) en de productie van 1.000 ton groen gas per jaar (1.400 m3). 

Autobezitters hebben een pasje waarmee ze dit speciale gas, waar dan ook in Duitsland, uit het elektriciteitsnet kunnen halen. Uiteraard bij de pompstations die daartoe speciaal voor zijn uitgerust. En dat worden er steeds meer! 

audi